Workshop Informatie
- Datum: najaar 2020
- Tijd: 9.30 – 16.00u
- Locatie: Nntb
- Maximaal aantal personen: 20
- Kosten: €245,= (ex. btw) per persoon
- Koffie, lunch en borrel zijn inbegrepen
Binnen het onderwijs staat kwalitatief goed onderwijs voorop en niet al dat gedoe rond de privacy.
En toch is goed omgaan met ieders privacy een voorwaarde voor de goede reputatie van jouw onderwijsorganisatie. Het is een manier om leerlingen/studenten en docenten aan je te binden. Het gaat om zorg, aandacht en kwaliteit.
De AVG ‘omdat het moet’ werkt niet in het onderwijs het gaat immers om het leveren van zorg, aandacht en kwalitatief goed onderwijs. Ook ethiek speelt een belangrijke rol: we doen dit niet omdat we het moeten, we moeten het vooral zelf willen. Zorgvuldig omgaan met de privacy van onze leerlingen/studenten, externe stakeholders en medewerkers is “gewoon” het enige juiste om te doen.
Onderwijs en privacy in de praktijk
Onze kinderen moeten beschermd tegen het risico dat hun privacygevoelige gegevens in verkeerde handen komen. Dat klinkt allemaal heel gewichtig en belangrijk, maar het is ook een veel gehoorde klacht van docenten: “Heb je enig idee wat de leerlingen/studenten zelf voor informatie op Social media plaatsen”? Maar dat doen ze veelal uit vrije wil. Als zij of hun ouders gegevens aan een onderwijsorganisatie toevertrouwen wordt de organisatie verantwoordelijk.
Beeld je eens in wat er zou kunnen gebeuren als gegevens van een Groot Zorgteam of het extra begeleidingsteam over een van de leerlingen/studenten op straat zou komen te liggen. Een belangrijke gedachte is “Hoe zou ik het vinden, als ouder of als leerling/student, als dat zou gebeuren”?
Vandaar dat de onderwijsinstelling maatregelen moet nemen, niet alleen omdat de AVG sinds 2018 gehandhaafd wordt, maar wellicht nog wel meer om de leerlingen en studenten zo goed mogelijk te beschermen dat hun gegevens niet in handen vallen van mensen die hier niets mee te maken hebben.
Directies, managers, teamleiders en docenten, administratief medewerkers, functioneel beheerders, medewerkers van de communicatieafdeling, medewerkers van P&O en alle andere personen die binnen het onderwijs met privacygevoelige informatie omgaan.
Van welke situaties binnen het onderwijs kan je iets leren?
• Ongeautoriseerde toegang tot leerling(volg) systemen
• Onvoldoende authenticatie van persoonsgegevens
• Delen van bijzondere persoonsgegevens met personen die geen inzage zouden mogen hebben
• Delen van (bijzondere) persoonsgegevens met instellingen als RMC’s, bedrijfsartsen, jeugdzorg, ouders, enz.
• Onbeveiligd mailen van bijzondere persoonsgegevens
• Praktijkvoorbeelden als inbraakpogingen door studenten
Wilma Antonisse is FG bij verschillende organisaties en is gespecialiseerd in Onderwijs en zakelijke dienstverlening. Wilma heeft heel veel ervaring met het geven van trainingen en workshops. Ze is scherp, analytisch en laat je aandacht geen moment verslappen.